V K 584/24 - uzasadnienie Sąd Rejonowy dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie z 2025-11-25
UZASADNIENIE |
|||||||||||||
|
Formularz UK 1 |
Sygnatura akt |
V K 584/24 |
|||||||||||
|
Jeżeli wniosek o uzasadnienie wyroku dotyczy tylko niektórych czynów lub niektórych oskarżonych, sąd może ograniczyć uzasadnienie do części wyroku objętych wnioskiem. Jeżeli wyrok został wydany w trybie art. 343, art. 343a lub art. 387 k.p.k. albo jeżeli wniosek o uzasadnienie wyroku obejmuje jedynie rozstrzygnięcie o karze i o innych konsekwencjach prawnych czynu, sąd może ograniczyć uzasadnienie do informacji zawartych w częściach 3–8 formularza. |
|||||||||||||
|
1. USTALENIE FAKTÓW |
|||||||||||||
|
1.1. Fakty uznane za udowodnione |
|||||||||||||
|
Lp. |
Oskarżony |
Czyn przypisany oskarżonemu (ewentualnie zarzucany, jeżeli czynu nie przypisano) |
|||||||||||
|
1.1.1. |
J. P. |
w okresie od 9 stycznia 2023 roku do 20 stycznia 2024 roku w wielu miejscach na terenie kraju, w krótkich odstępach czasu, z góry powziętym zamiarem, wbrew postanowieniom zawartym w art. 13 ( 1) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, prowadził reklamę napojów alkoholowych w ten sposób, że za pośrednictwem (...) oraz profilu (...) w (...), publicznie rozpowszechniał znaki towarowe oraz symbole graficzne następujących napojów alkoholowych: „(...) (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), „P. (...)”, (...), (...), „(...) (...) (...)”, (...), (...), (...), tj. o czyn z art. 45 2 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zw. z art. 12 § 1 k.k. |
|||||||||||
|
Przy każdym czynie wskazać fakty uznane za udowodnione |
Dowód |
Numer karty |
|||||||||||
|
J. P. w okresie od 9 stycznia 2023 roku do 20 stycznia 2024 roku na swoim ogólnodostępnym, publicznym profilu (...) (obserwowany przez (...) osób) w serwisie społecznościowym (...) zamieścił nagrania wideo oraz 4 zdjęcia w których reklamował napoje alkoholowe - „(...) (...) wódka 43 % alkoholu, - (...) – wódka 40 % alkoholu, - (...) – wódka 40 % alkoholu, - (...) – wódka 40 % alkoholu, - (...) – wódka 38 % alkoholu, - (...) – wódka 38 % alkoholu, - (...) – wódka 45 % alkoholu, - (...) – śliwowica 69 % lub 40 % alkoholu, - (...) – wódka 40 % alkoholu, - (...) – wódka 44 % alkoholu, - (...) – wódka 44 % alkoholu, - (...) – wódka 44 % alkoholu, - (...) – wódka 38 % alkoholu, - (...) (...)” - wódka 30 % alkoholu, - (...) - wódka 38 % alkoholu, - (...), - „(...) (...) (...)” – wino 12 % alkoholu, - (...) – wino 13 % alkoholu, - (...) - wódka 43 % alkoholu, - (...) - wódka 41 % alkoholu. Opublikowane przez J. P. filmy i zdjęcia przedstawiały wizerunek oskarżonego oraz znaki graficzne ww. alkoholi wysokoporocentowych, butelki pozwalające na identyfikacje ww. alkoholi lub czasem też padała wprost nazwa danego alkoholu, jego cena oraz nazwa sklepu, gdzie można było go kupić. Często te informacje pojawiały się też w opisach publikowanych filmów lub w komentarzach oskarżonego pod opublikowanym postem i zawierały linki kierujące na profil sklepu, gdzie można je zakupić. Nadto, na niektórych filmach oskarżony używa słów wskazujących na możliwość zakupu prezentowanych alkoholi po promocyjnej cenie. Posty wstawione przez J. P. były komentowane przez innych użytkowników portalu(...) oraz uzyskiwały od kilkuset do nawet kilku tysięcy polubień. |
Protokoły oględzin profilu (...) na portalu (...) wraz z zrzutami ekranu ujawnionych nagrań wideo i nośnikiem cyfrowym zawierającym nagrania |
k. 20-179a |
|||||||||||
|
Zeznania świadka A. D. |
k. 756v-757v |
||||||||||||
|
Częściowo wyjaśnienia oskarżonego J. P. |
k. 270-271 |
||||||||||||
|
Protokół oględzin treści ujawnionych na stronach (...), (...) (...) oraz (...) |
k. 332 |
||||||||||||
|
Nadto, J. P. w okresie od 9 stycznia 2023 roku do 20 stycznia 2024 roku ze swojego profilu na portalu(...)umieścił 13 płatnych reklam w postaci filmów lub zdjęć aktywnych przez okres od miesiąca do kilku miesięcy na platformach (...) i (...) – które miały być wyświetlane osobom w przedziale 18-65+ lat lub 25-55 lat. Wszystkie reklamowe posty ukazywały wizerunek oskarżonego, napoje alkoholowe i ich znaki graficzne. Ww. postach reklamowych zostały przedstawione następujące alkohole: - „(...) (...)” – wódka 30 % alkoholu, - (...) – wódka 38 % alkoholu, - „(...) (...) wódka 43 % alkoholu, - (...) – wódka 38 % alkoholu. Zasięg reklam na dzień oględzin wynosił od (...) do 168.708 wyświetleń. Jako reklamodawca został wskazany J. P., zaś jako beneficjent i płatnik (...). |
Protokół oględzin strony (...) wraz z wydrukami i nośnikiem cyfrowym w postaci płyty CD |
k. 180-228 |
|||||||||||
|
Zeznania świadka A. D. |
k. 756v-757v |
||||||||||||
|
Częściowo wyjaśnienia oskarżonego J. P. |
k. 270-271 |
||||||||||||
|
Protokół oględzin treści ujawnionych na stronach (...), (...) (...) oraz (...) |
k. 332 |
||||||||||||
|
J. P. miał świadomość bezprawności prowadzenia reklamy alkoholu w mediach społecznościowych. W kwietniu 2023 roku do tut. Sądu wpłynął akt oskarżenia przeciwko J. P. w sprawie o sygn. (...). Nadto, na początku 2023 roku J. P. brał udział w szkoleniu, które dotyczyło stosowania przepisów o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz przedstawiało ryzyko związane z eksponowaniem znaków towarowych i butelek z alkoholem w kontekście możliwości postawienia zarzutów karnych. |
Okoliczności znane z urzędu, a nadto odpis wyroku (...) w W. z dnia 27 listopada 2024 roku ((...)) oraz odpis wyroku (...) w (...) z dnia 6 sierpnia 2025 roku ((...)) wraz uzasadnieniami |
k. 664-746 |
|||||||||||
|
Zeznania świadka A. D. |
k. 756v-757v |
||||||||||||
|
(...) z dn. 18 kwietnia 2023 roku dotyczące odpowiedzialności spółki (...) S.A. w związku z postępowaniem prowadzonym w sprawie o sygn.(...) |
k. 520-527 |
||||||||||||
|
Opinia prawna z dnia 27 kwietnia 2022 roku sporządzona na zlecenie (...). |
k. 506 – 519 |
||||||||||||
|
J. P. w czasie przypisanego mu czynu był związany z grupą kapitałową zajmująca się dystrybucją i produkcją napojów alkoholowych. W skład grupy kapitałowej wchodziły spółki: -(...) (KRS (...)), której członkiem zarządu oraz akcjonariuszem był J. P., - (...) S.A. (KRS (...)), której głównym akcjonariuszem była spółka (...) S.A.; - (...) S.A. (KRS (...)), której głównym akcjonariuszem był J. P.; - (...) S.A. (KRS (...)), której akcjonariuszem był J. P.; - (...) sp. z o.o., której udziałowcem była m.in. spółka (...) S.A. Grupa (...) zajmowała się m.in. produkcją lub dystrybucją napojów alkoholowych wyszczególnionych w akcie oskarżenia. |
Wpisy podmiotu w (...) |
k. 297-301 |
|||||||||||
|
Informacje z (...) |
k. 302-331 |
||||||||||||
|
Protokół oględzin treści ujawnionych na stronach (...), (...) (...) oraz (...) |
k. 332 |
||||||||||||
|
Protokół oględzin treści zamieszczonych na portalu (...)wraz z wydrukami |
k. 279-296v |
||||||||||||
|
J. P. jest osobą karaną. |
karta karna |
k. 754-755 |
|||||||||||
|
1.2. Fakty uznane za nieudowodnione |
|||||||||||||
|
Lp. |
Oskarżony |
Czyn przypisany oskarżonemu (ewentualnie zarzucany, jeżeli czynu nie przypisano) |
|||||||||||
|
1.2.1. |
|||||||||||||
|
Przy każdym czynie wskazać fakty uznane za nieudowodnione |
Dowód |
Numer karty |
|||||||||||
|
2. OCena DOWOdów |
|||||||||||||
|
2.1. Dowody będące podstawą ustalenia faktów |
|||||||||||||
|
Lp. faktu z pkt 1.1 |
Dowód |
Zwięźle o powodach uznania dowodu |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Częściowo wyjaśnienia J. P. |
Sąd dał wiarę jedynie wyjaśnieniom oskarżonego w których potwierdził okoliczność, że publikował posty o których mowa w akcie oskarżenia. Wyjaśnienia w tym zakresie korespondują z pozostałym materiałem dowodowym ujawnionym w niniejszej sprawie, a w szczególności z protokołami oględzin profili społecznościowych należących do J. P. na portalach (...) i (...). Sąd odmówił wiary wyjaśnieniom oskarżonemu w zakresie w jakim nie przyznał on się do winy i wskazywał, że publikując przedmiotowe posty nie miał świadomości co do bezprawności swojego działania. W ocenie Sądu zeznania w tym zakresie wykluczają się z pozostałym materiałem dowodowym zebranym w niniejszej sprawie, który Sąd uznał za wiarygodny. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Zeznania świadka A. D. |
Sąd dał wiarę zeznaniom świadka A. D.. Świadek w sposób jasny i zrozumiały opisał przebieg swojej współpracy z oskarżonym, a także wskazał, że oskarżony jak i inni pracownicy grupy kapitałowej na początku 2023 roku brali udział w szkoleniu, które dotyczyło stosowania przepisów o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz przedstawiało ryzyko związane z eksponowaniem znaków towarowych i butelek z alkoholem w kontekście możliwości postawienia zarzutów karnych. Zeznania świadka, w zestawieniu z innymi dowodami, w tym z okolicznościami znanymi Sądowi z urzędu stanowiły postawę do ustalenia, iż J. P. miał pełną świadomość bezprawności swojego działania i jego konsekwencji prawnych. Świadek jest osobą obcą dla oskarżonego, w ocenie Sądu nie zachodziły podstawy do kwestionowania wiarygodności świadka. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Protokół oględzin profilu (...) na portalu (...) wraz z zrzutami ekranu ujawnionych nagrań wideo i nośnikiem cyfrowym zawierającym nagrania |
Dowód w pełni wiarygodny. Dokument został sporządzony przez osobę uprawnioną. Sposób i forma sporządzenia jest zgodna z prawem. Dowód niekwestionowany przez strony. Dokument potwierdza okoliczność publikowania przez J. P. postów na portalu społecznościowym (...), datę ich publikacji, ich treść oraz liczbę polubień. Nadto, załącznikiem do niniejszego protokołu oględzin jest nośnik cyfrowy zawierający nagrania filmików umieszczanych przez J. P.. Sąd nie znalazł podstaw do kwestionowania autentyczności niniejszego dowodu. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Protokół oględzin strony (...) wraz z wydrukami i nośnikiem cyfrowym w postaci płyty CD |
Dowód w pełni wiarygodny. Dokument został sporządzony przez osobę uprawnioną. Sposób i forma sporządzenia jest zgodna z prawem. Dowód niekwestionowany przez strony. Dokument potwierdza okoliczność publikowania przez J. P. płatnych postów reklamowych na portalu społecznościowych (...) i (...), datę ich publikacji, czas ich aktywności, ich treść oraz zasięg. Nadto, wskazywały jako zamawiającego J. P., zaś jako płatnika i beneficjenta (...) S.A. Załącznikiem do niniejszego protokołu oględzin jest nośnik cyfrowy w postaci płyty CD na którym znajdują się ww. posty reklamowe. Sąd nie znalazł podstaw do kwestionowania autentyczności niniejszego dowodu. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
odpis wyroku (...) w W.z dnia 27 listopada 2024 roku (...) oraz odpis wyroku (...) w W. z dnia 6 sierpnia 2025 roku ((...)) wraz uzasadnieniami |
Orzeczenia sądowe. Brak podstaw do kwestionowania dowodu. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Wpisy podmiotu w (...) |
Sąd uznał wydruki z systemu informatycznego (...) za wiarygodne. Dokumenty zostały sporządzone w odpowiedni sposób i we właściwej formie. Brak jest podstaw do ich kwestionowania. Dowód ten potwierdza powiązania J. P. ze spółkami grupy kapitałowej zajmującej się dystrybucją i produkcją napojów alkoholowych. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Informacje z (...) |
Sąd uznał wydruki z systemu informatycznego (...) za wiarygodne. Dokumenty zostały sporządzone w odpowiedni sposób i we właściwej formie. Brak jest podstaw do ich kwestionowania. Dowód ten potwierdza powiązania J. P. ze spółkami grupy kapitałowej zajmującej się dystrybucją i produkcją napojów alkoholowych. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Protokół oględzin treści ujawnionych na stronach (...), (...), (...) oraz (...) |
Dowód w pełni wiarygodny. Dokument został sporządzony przez osobę uprawnioną. Sposób i forma sporządzenia jest zgodna z prawem. Dowód niekwestionowany przez strony. Dokument potwierdza okoliczność, że alkohole wyszczególnione w akcie oskarżenia, które pojawiały się w postach oskarżonego – na zdjęciach i filmach były alkoholami wysokoprocentowymi, innymi niż piwo. Sąd nie znalazł podstaw do kwestionowania autentyczności niniejszego dowodu. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Protokół oględzin treści zamieszczonych na portalu (...) wraz z wydrukami |
Dowód w pełni wiarygodny. Dokument został sporządzony przez osobę uprawnioną. Sposób i forma sporządzenia jest zgodna z prawem. Dowód niekwestionowany przez strony. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
(...) z dn. 18 kwietnia 2023 roku dotyczące odpowiedzialności spółki (...) S.A. w związku z postępowaniem prowadzonym w sprawie o sygn. (...) |
Sąd uznał dowód jako w pełni wiarygodny. Dowód złożony przez obrońcę oskarżonego, niekwestionowany przez strony. Co do zasady dowód ten nie miał większego znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy, gdyż dotyczy on sytuacji prawnej podmiotu na zlecenie którego został sporządzony w kontekście postawienia zarzutów m.in. J. P. w postępowaniu prowadzonym pod sygn. akt(...). Nie mniej jednak, Sąd na podstawie treści tego dokumentu ustalił, iż na dzień sporządzenia przedmiotowego memorandum J. P. miał przedstawione zarzuty karne w analogicznej sprawie dot. również publikowania postów reklamowych alkoholu na publicznych profilach w mediach społecznościowych, a zatem miał lub chociażby powinien mieć świadomość bezprawności swoich działań. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Opinia prawna z dnia 27 kwietnia 2022 roku sporządzona na zlecenie (...) S.A. |
Sąd uznał dowód jako w pełni wiarygodny. Dowód złożony przez obrońcę oskarżonego, niekwestionowany przez strony. Co prawda dokument ten nie dotyczy bezpośrednio czynów będących przedmiotem niniejszego postępowania i konkretnych postów zamieszczanych przez J. P.. Opinia została sporządzona na zlecenie spółki(...)S.A., której członkiem Zarządu i akcjonariuszem był J. P. i dotyczyła analizy przepisów o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w kontekście możliwości i warunków udostępniania materiałów wideo skierowanych do potencjalnych akcjonariuszy. Swoim zakresem obejmowała również zagadnienia dotyczące publikacji na portalu (...) i (...). Opinia przedstawiała interpretacje przepisów oraz wskazywała na ryzyko naruszenia przepisów ustawy w przypadku, ukazywanie znaków graficznych napojów alkoholowych w celu ich propagowania ma charakter publicznego przekazu. Po zapoznaniu się z treścią opinii w odbiorcy winna zrodzić się świadomość co do bezprawności umieszczania publicznych postów w mediach społecznościowych zwierających reklamę alkoholu. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
karta karna |
Dokument urzędowy o niekwestionowanej wiarygodności i mocy dowodowej, potwierdzający dotychczasową karalność oskarżonego. |
|||||||||||
|
2.2.
Dowody nieuwzględnione przy ustaleniu faktów |
|||||||||||||
|
Lp. faktu z pkt 1.1 albo 1.2 |
Dowód |
Zwięźle o powodach nieuwzględnienia dowodu |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Częściowo wyjaśnienia J. P. |
Sąd nie dał wiary wyjaśnieniom oskarżonego w zakresie w jakim nie przyznawał się on do winy oraz wskazywał, że publikując przedmiotowe posty nie miał świadomości co do bezprawności swojego działania. Wyjaśnienia w tym zakresie pozostają w sprzeczności z pozostałym materiałem dowodowym w niniejszej sprawie, który Sąd uznał za w pełni wiarygodny. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Korespondencja e-mail (k. 395-505) |
Dokumenty nie mające znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy – stanowiące dowód na okoliczność prowadzenia korespondencji między pracownikami grupy kapitałowej dotyczącej tematów bezpośrednio lub pośrednio związanych z reklamą napojów alkoholowych i publikacją postów w mediach społecznościowych. Korespondencja nie dotyczy ani postów ani okresu objętych aktem oskarżenia w niniejszej sprawie. Nie stanowi również dowodu na okoliczność braku świadomości oskarżonego co do bezprawności swojego działania. Nie zawiera żadnych informacji mogących w jakikolwiek sposób uzasadnić ten fakt. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Zezwolenia na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi powyżej 18 % alkoholu (k. 529 – 534) |
Dokumenty nie mające znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy – stanowiące dowód na okoliczność udzielenia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych dla wskazanych podmiotów za okres poprzedzający okres objęty aktem oskarżenia. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Informacja prasowa dot. rozpoczęcia sprzedaży wódki z dnia 30 czerwca 2021 roku (k. 528) |
Dokumenty nie mające znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy. |
|||||||||||
|
1.1.1. |
Wydruki ze strony (...) złożone na rozprawie przez J. P. wraz z wykazem linków, a także dowody znajdujące się na złożonym dysku zewnętrznym |
Dowody nie mające znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy. |
|||||||||||
|
3. PODSTAWA PRAWNA WYROKU |
|||||||||||||
|
Punkt rozstrzygnięcia z wyroku |
Oskarżony |
||||||||||||
|
☒ |
3.1. Podstawa prawna skazania albo warunkowego umorzenia postępowania zgodna z zarzutem |
I |
J. P. |
||||||||||
|
Zwięźle o powodach przyjętej kwalifikacji prawnej |
|||||||||||||
|
Zgodnie 45 2 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, kto wbrew postanowieniom art. 13 1 ustawy prowadzi reklamę napojów alkoholowych podlega odpowiedzialności karnej. Wskazany art. 13 1 ww. ustawy zezwala na reklamę piwa, o ile spełnia ona warunki określone w tym przepisie oraz wprowadza bezwzględny zakaz reklamy napojów alkoholowych innych niż piwo. Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi reklamą napojów alkoholowych jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych. Na gruncie wskazanej ustawy, aby konkretny przekaz mógł zostać uznany za reklamę napojów alkoholowych, muszą łącznie zostać spełnione trzy elementy: - przekaz musi zawierać oznaczenia napojów alkoholowych, które pozwalają na ich odróżnianie, - przekaz musi mieć charakter publiczny, - a jego celem ma być popularyzowanie znaków towarowych napojów alkoholowych. W przedmiotowej sprawie, po dokonaniu szczegółowej analizy zamieszczanych przez oskarżonego filmików na portalu(...) oraz postów reklamowych umieszczonych za pośrednictwem portalu (...)nie budzi żadnych wątpliwości Sądu, że J. P. umieszczał nagrania w postaci krótkich filmów i zdjęc zawierające znaki towarowe oraz związane z nimi symbole graficzne napojów alkoholowych innych niż piwo, a szczegółowo wskazanych w akcie oskarżenia, których reklama jest bezwzględnie zakazana. Nie budzi również wątpliwości Sądu, że celem publikacji postów zawierających znaki towarowe napojów alkoholowych było ich promowanie i zachęcenie do zakupu. Na opublikowanych przez oskarżonego filmach lub zdjęciach widoczny był jego wizerunek oraz butelki napojów alkoholowych – pozwalające na ich identyfikacje, często także w takcie nagrań padała nazwa konkretnego napoju alkoholowego lub opis albo komentarz zawierał nazwę prezentowanego alkoholu i odesłanie do sklepu gdzie można go zakupić i w jakiej cenie. Często w czasie filmików padało też sformułowanie wskazujące, że dany alkohol można nabyć w cenie promocyjnej. Nadto, ujawnione posty m.in. zachwalały walory smakowe lub inne korzyści płynące z jego spożycia, wskazywały ogólnopolskie sieci sklepów gdzie można nabyć alkohol, jego cenę. Nie sposób również pominąć okoliczności, że oskarżony był powiązany z grupą kapitałową zajmującą się produkcją i dystrybucją promowanych przez siebie napojów alkoholowych, wobec czego miał on osobistą korzyść w popularyzowaniu znaków towarowych pojawiających się nie filmach czy zdjęciach alkoholi. Faktu, tego nie zmienia nawet jednoznacznego ujawnienia celu w jakim dany filmik powstał – np. pod pretekstem gotowania czy promowania także innych rzeczy czy czynności. W ocenie Sądu cały koncept zamieszczania filmików i zdjęć w mediach społecznościowych, częstotliwość z jaką były zamieszczane oraz treść i forma przekazu, a przede także zamieszczenie reklam płatnych – o zwiększonej sile zasięgu – w ocenie Sądu były elementem przemyślanej i zaplanowanej strategii marketingowej. Takie działanie w sposób jednoznaczny nastawione było na propagowanie wśród odbiorców przedmiotowych postów konkretnych znaków towarowych pojawiających się na filmikach czy zdjęciach, czyniąc je bardziej rozpoznawalnymi i atrakcyjniejszymi (np. poprzez informowanie o aktualnych promocjach, czy walorach jakościowych lub smakowych). To z kolei przekładało się na zyski finansowe i wizerunkowe powiązanych z J. P. spółek grupy kapitałowej zajmującej się produkcją i dystrybucją przedmiotowych alkoholi. Na gruncie niniejszej sprawy szczegółowego omówienia wymaga natomiast przesłanka w postaci publicznego charakteru przekazu. W toku niniejszej sprawy, czy to w materiale dowodowym czy w toku rozprawy pojawiały się zastrzeżenia, że zamieszczenie na portalu (...) czy (...) filmików czy zdjęć zawierających znaki towarowe napojów alkoholowych oraz związanych z nimi symboli graficznych nie ma charakteru publicznego. Podnoszono, że reklama zamieszczona na ww. portalach skierowana jest do zamkniętego, określonego kręgu odbiorców – użytkowników (...) czy (...) – wobec czego jest reklamą niepubliczną i legalną. W pierwszej kolejności wskazać należy, że w obecnych czasach Internet, a także media społecznościowe typu np. (...), (...) czy (...) stanowią główną przestrzeń reklamową. (...) te w ostatnim czasie zyskały przewagę nad tradycyjnymi środkami masowego przekazu typu np. gazeta, telewizja czy radio. To właśnie reklamy zamieszczane w Internecie czy rozpowszechniane za pomocą mediów społecznościowych osiągają największe zasięgi, docierając do najszerszego grona odbiorców. Obecnie Internet i media społecznościowe są filarem reklamy na całym świecie. Taka reklama jest szczególnie atrakcyjna dla ludzi młodych, aktywnych, ale także z uwagi na dostępność dla ludzi w każdym wieku napotykających na różnego rodzaju ograniczenia w dostępie do mediów tradycyjnych. Reklama taka nie pojawia się periodycznie, lecz jest widoczna i dostępna na profilu od momentu jej zamieszczenia do czasu usunięcia. Nadto, istnieją szerokie możliwości pozycjonowana zamieszczonych postów – oznaczania konkretnych odbiorców, czy nawet wszystkich obserwujących tak by post do nich dotarł, zamieszczanie odsyłaczy, linków, istnieją nieograniczone możliwości dalszego udostępniania ww. postów i dalszego ich oznaczania czy pozycjonowania. W sytuacji, gdy dane informacje zostaną zamieszczone na profilu o charakterze publicznym dostęp do nich mają nie tylko zarejestrowani użytkownicy danego portalu społecznościowego, ale właściwie każdy użytkownik Internetu, który po wpisaniu odpowiednich słów w wyszukiwarce trafi na dany post – nawet przypadkowo. Umieszczając zatem reklamę na profilu publicznym dociera ona do otwartego, nieokreślonego grona odbiorców, którego nie da się w żaden sposób określić, ani oznaczyć. Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej okoliczności nie ulega wątpliwości Sądu, że zamieszone przez J. P. posty promujące alkohol miały charakter publicznego przekazu. Działanie „publiczne” zachodzi wówczas, gdy z uwagi na miejsce działania, bądź ze względu na sposób działania sprawcy jest lub może być dostrzegalne dla nieokreślonej liczby osób – co też miało miejsce w przedmiotowej sprawie. Publicznego charakteru przekazu nie zmienia konieczność rejestracji się użytkowników na danym portalu społecznościowym, gdyż nie daje to możliwości identyfikacji wszystkich odbiorców do których przekaz dotarł, nawet jeżeli oni byli zarejestrowanymi użytkownikami. Wskazać jednak należy, że J. P. decydując się na umieszczenie postów na profilu o charakterze publicznym, niejako sam dopuścił możliwość przeglądania jego treści przez osoby niezarejestrowane na danych portalach społecznościowych, czy przypadkowych użytkowników Internetu. Cech publicznego działania nie wyklucza także zamieszczenie płatnej reklamy i skierowanie jej do określonej wiekowo grupy osób. Zamieszczenie reklamy poprzez serwis (...) polega na dobraniu algorytmu, tak by wyświetlała się określonej grupie osób, jednak nie wyklucza to dostępu do danego postu reklamowego osobom spoza tego kręgu osób, zwłaszcza w sytuacji gdy jest on oznaczany czy dalej udostępniany. Nadto, z uwagi na zasady rejestracji kont na portalach (...) i(...) i brak weryfikacji danych osób je zakładających – nie ma jakiejkolwiek możliwości określenia czy nawet oznaczenia kręgu osób do których dana reklama dotarła. Nie jest możliwym także ustalenie przedziału wieku rzeczywistych odbiorców. Mając na uwadze wszystkie przytoczone powyżej okoliczności, w ocenie Sądu nie ulega wątpliwości, że J. P. w okresie od 9 stycznia 2023 roku do 20 stycznia 2024 roku umieszczając na swoich profilach na (...)i (...) ujawnione w toku postępowania posty zawierające filmy i zdjęcia zawierające oznaczenia napojów alkoholowych, działał i rozpowszechniał je publicznie, mając na celu popularyzowanie tychże znaków towarowych napojów alkoholowych – czym wypełnił znamiona zarzucanego mu czynu z art. 45 ( 2 )ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zw. z art. 12 § 1 k.k. W ocenie Sądu J. P. wbrew przyjętej przez niego linii obrony miał świadomość bezprawności swoich działań i ich konsekwencji. Wynika to m.in. z zeznań świadka powołanego przez oskarżonego na okoliczność wykazania odmiennych faktów. Świadek A. D. zeznał, że na początku 2023 roku organizował szkolenie, w którym uczestniczył także J. P. dotyczące stosowania przepisów o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz przedstawiało ryzyko związane z eksponowaniem znaków towarowych i butelek z alkoholem w kontekście możliwości postawienia zarzutów karnych. Nadto, w tym czasie toczyło się już przeciwko J. P. postępowanie karne dotyczące popełnienia tożsamego czynu. W kwietniu 2023 roku wpłynął do Sądu akt oskarżenia w sprawie , zaś przed tą datą J. P. musiał mieć postawione zarzuty, lecz mimo tej świadomości nie zaprzestał on dalszej działalności i publikowania postów zawierających oznaczenia napojów alkoholowych w mediach społecznościowych. Odnosząc się zaś do składanych przez obrońcę oskarżonego licznych wydruków korespondencji e-mail z prawnikami dotyczących uzgodnień z prawnikami co zamieszczanych postów – Sąd pragnie wskazać, że wiadomości te pochodzą z okresu dużo przed zarzucanymi oskarżonemu czynami i nie dotyczą żadnego z postów będących przedmiotem niniejszego postępowania. Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w punkcie I sentencji wyroku. |
|||||||||||||
|
☐ |
3.2. Podstawa prawna skazania albo warunkowego umorzenia postępowania niezgodna z zarzutem |
||||||||||||
|
Zwięźle o powodach przyjętej kwalifikacji prawnej |
|||||||||||||
|
☐ |
3.3. Warunkowe umorzenie postępowania |
||||||||||||
|
Zwięzłe wyjaśnienie podstawy prawnej oraz zwięźle o powodach warunkowego umorzenia postępowania |
|||||||||||||
|
☐ |
3.4. Umorzenie postępowania |
||||||||||||
|
Zwięzłe wyjaśnienie podstawy prawnej oraz zwięźle o powodach umorzenia postępowania |
|||||||||||||
|
☐ |
3.5. Uniewinnienie |
||||||||||||
|
Zwięzłe wyjaśnienie podstawy prawnej oraz zwięźle o powodach uniewinnienia |
|||||||||||||
|
4.
KARY, Środki Karne, PRzepadek, Środki Kompensacyjne i |
|||||||||||||
|
Oskarżony |
Punkt rozstrzygnięcia |
Punkt z wyroku odnoszący się |
Przytoczyć okoliczności |
||||||||||
|
J. P. |
I |
1.1.1. |
Czyn z art. 45 2 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zagrożone jest karą grzywny od 10 000 zł do 500 000 zł. Wymierzając karę Sąd kierował się dyrektywami jej wymiaru określonymi w art. 53 § 1 i 2 k.k., które nakazują baczyć nie tylko na to, aby kara nie przekraczała stopnia winy i społecznej szkodliwości czynu, ale także aby uwzględniała motywację i sposób zachowania się sprawcy, rodzaj i rozmiar ujemnych następstw czynu, właściwości i warunki osobiste sprawcy, sposób jego życia przed popełnieniem przestępstwa, dostosowanie dolegliwości kary do stopnia winy, cele zapobiegawcze i wychowawcze, które ma osiągnąć w stosunku do skazanego, a także potrzeby w zakresie kształtowania świadomości prawnej społeczeństwa. Sąd wziął pod uwagę okoliczności obciążające jak i łagodzące. Za okoliczności obciążające Sąd uznał lekceważące podejście oskarżonego do norm prawnych i społecznych w czasie popełnienia czynu. J. P. w trakcie popełniania zarzucanego był osobą dorosłą i świadomą. Miał on wiedzę na temat zakazu reklamy alkoholu wysokoprocentowego oraz konsekwencji prawnych takiej reklamy i mimo, że w okresie objętym zarzutem toczyło się wobec niego inne postępowanie karne o tożsamy czyn to nie zaprzestał on swojej działalności – dalej narażając się na łamanie prawa. Nadto, jako okoliczność obciążającą należy uznać motywacje oskarżonego, który działał z błahych pobudek w celu popularyzacji znaków towarowych reklamowanych przez niego alkoholi, które były produkowane lub dystrybuowane przez powiązane z nim spółki, co podyktowane było chęcią osiągnięcia zysku. Wątpliwości Sądu nie budzi także bardzo wysoki stopień społecznej szkodliwości czynu. Przemawia za nim zwłaszcza rodzaj i charakter naruszonych dobra prawnego i sposób działania oskarżonego. Wskazać trzeba, że dobrem chronionym przez czyn zabroniony stypizowany w art. 45 2 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest zdrowie zarówno jednostki, jak i społeczeństwa (zdrowie powszechne). Oskarżony z uwagi na swój wiek, wykształcenie, prowadzoną działalność gospodarczą i publiczną, a więc posiadane doświadczenie życiowe winien zdawać sobie doskonale sprawę jakie skutki społeczne i ekonomiczne powoduje nadużywanie alkoholu. Mimo wszystko jednak oskarżony postanowił umieszczać i to w tak długim okresie czasu regularne posty reklamujące napoje alkoholowe i to te wysokoprocentowe (a więc napoje, których reklama jest bezwzględnie zakazana). Jednocześnie w treści postów zachęcał do konsumpcji alkoholu, zakupu go po cenach promocyjnych. Jednocześnie Sąd nie dopatrzył się znaczących okoliczności łagodzących względem oskarżonego. Sąd wziął pod uwagę warunki i osobiste oskarżonego decydując o wysokości kary. W świetle powyższych okoliczności Sąd uznał za zasadne wymierzenie oskarżonemu kary 200 000 zł grzywny albowiem tak ukształtowana kara odpowiada bardzo wysokiemu stopniowi winy oskarżonego oraz społecznej szkodliwości czynu, a jednocześnie uwzględnia możliwości zarobkowe oskarżonego w kontekście jego aktualnej sytuacji osobistej. Za zastosowaniem tak ukształtowanej sankcji karnej przemawiają z jednej strony względy prewencji indywidualnej – wymierzona kara grzywny stanowić bowiem będzie istotną (ale nie nadmierną) dolegliwość, co powstrzyma oskarżonego przed ponownym popełnieniem przestępstwa i spełni cele wychowawcze kary, w szczególności uświadomi oskarżonemu, że popełnianie przestępstwa wiąże się zawsze z adekwatną reakcją, która nie ma charakteru wyłącznie symbolicznego. Nie można przy tym tracić z pola widzenia, że J. P. popełnił zarzucany mu czyn realizując przedsięwzięcie biznesowe, nastawione na zysk, w które był osobiście zaangażowany – z tego powodu dotkliwa finansowa kara jest w ocenie Sądu karą adekwatną. Sąd dostosował wysokość grzywny do aktualnych warunków i właściwości osobowych oskarżonego oraz jego aktualnych możliwości zarobkowych. Nie mniej istotne jest przy tym, iż wymierzona oskarżonemu kara realizuje również cele z zakresu prewencji ogólnej, albowiem daje społeczeństwu jasny sygnał, iż przestępstwa tego rodzaju nie pozostają niezauważone, zaś ich sprawcy nie unikają negatywnych konsekwencji własnego postępowania. Tak ukształtowana kara oddaje stopień winy i społecznej szkodliwości czynu oskarżonego i jest w ocenie Sądu sprawiedliwa. |
||||||||||
|
5. Inne ROZSTRZYGNIĘCIA ZAwarte w WYROKU |
|||||||||||||
|
Oskarżony |
Punkt rozstrzygnięcia |
Punkt z wyroku odnoszący się do przypisanego czynu |
Przytoczyć okoliczności |
||||||||||
|
6. inne zagadnienia |
|||||||||||||
|
W tym miejscu sąd może odnieść się do innych kwestii mających znaczenie dla rozstrzygnięcia, |
|||||||||||||
|
7. KOszty procesu |
|||||||||||||
|
Punkt rozstrzygnięcia z wyroku |
Przytoczyć okoliczności |
||||||||||||
|
II |
Na podstawie art. 627 kpk Sąd zasądził od oskarżonego na rzecz Skarbu Państwa kwotę 20.070 zł (dwudziestu tysięcy siedemdziesięciu złotych) tytułem kosztów procesu. Na koszty procesu składa się opłata w wysokości 10 % orzeczonej kary grzywny – zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o opłatach w sprawach karnych oraz kwota wydatków w niniejszej sprawie w wysokości 70 zł. |
||||||||||||
|
7. Podpis |
|||||||||||||
Podmiot udostępniający informację: Sąd Rejonowy dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie
Data wytworzenia informacji: