
Sygn. akt XI W 2473/17

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 2 października 2018 roku

Sąd Rejonowy dla Warszawy – Śródmieścia w Warszawie XI Wydział Karny w składzie:

Przewodniczący: SSR Łukasz Biliński

Protokolant: Karolina Szczęsna, Karolina Kowalczyk, Paulina Adamska

przy udziale oskarżycieli posiłkowych: M. L.,  Agencji (...) Sp. z o.o. z siedzibą w W.

po rozpoznaniu na rozprawie w dniach 8 marca 2018 roku, 8 maja 2018 roku, 19 czerwca 2018 roku, 14 sierpnia 2018
roku, 13 września 2018 roku i 21 września 2018 roku w W.

sprawy

I.  G. J.

syna P. i G. z domu C.

urodzonego dnia (...) w W.

obwinionego o to, że:

1.  w okresie od czerwca 2013 r. do 10 marca 2017 r., działając wspólnie i w porozumieniu z J. P., w wykonaniu
z góry powziętego zamiaru, dopuścił się względem pokrzywdzonych czynu nieuczciwej konkurencji polegającego
na rozpowszechnianiu na terenie całego kraju poprzez sporządzenie i opublikowanie w czasopiśmie  Gazeta (...)
oraz w serwisie internetowym „gf24.pl’ szeregu artykułów prasowych zawierających nieprawdziwe lub co najmniej
wprowadzające w błąd informacje o M. L. i spółkach, w których sprawuje on funkcję Prezesa Zarządu, tj.  (...)
S.A.,  Agencja (...) Sp. z o.o., na temat stosowanych przezeń mechanizmów oferowania współpracy kontrahentom,
rzekomego wymuszania zleceń reklamowych i promocyjnych przez obietnicę publikowania pozytywnych artykułów
prasowych o kontrahencie w tygodniku  (...) w razie podjęcia współpracy w miejsce artykułów negatywnych,
obowiązujących zasad publikowania materiałów prasowych oraz reklam w tygodniku  (...), rzekomych powiązań M.
L. z podejrzanymi podmiotami, jak A. G. – w celu szkodzenia wspominanym spółkom oraz M. L. i obniżenia ich
wiarygodności handlowej,

to jest za czyn z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2003
r., Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.),

2.  w okresie od czerwca 2013 r. do chwili złożenia wniosku o ukaranie, w wykonaniu z góry powziętego zamiaru,
dopuścił się względem pokrzywdzonych czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na rozpowszechnianiu na terenie
całego kraju poprzez cykliczne publikowanie wpisów na portalu społecznościowym T., nieprawdziwych lub co
najmniej wprowadzających w błąd informacji o M. L. i spółkach, w których sprawuje on funkcję Prezesa Zarządu, tj.
(...) S.A.,  Agencja (...) Sp. z o. o., na temat stosowanych przezeń mechanizmów oferowania współpracy kontrahentom,
rzekomego wymuszania zleceń reklamowych i promocyjnych przez obietnicę publikowania pozytywnych artykułów
prasowych o kontrahencie w tygodniku  (...) w razie podjęcia współpracy w miejsce artykułów negatywnych,
obowiązujących zasad publikowania materiałów prasowych oraz reklam w tygodniku  (...), rzekomych powiązań M.
L. z podejrzanymi podmiotami, jak A. G. – w celu szkodzenia wspominanym spółkom oraz M. L. i obniżenia ich
wiarygodności handlowej,



to jest o czyn z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2003
r., Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.),

II.  J. P.

syna A. i M. z domu C.

urodzonego dnia (...) w W.

obwinionego o to, że:

w okresie od czerwca 2013 r. do 10 marca 2017 r., działając wspólnie i w porozumieniu z G. J., w wykonaniu
z góry powziętego zamiaru, dopuścił się względem pokrzywdzonych czynu nieuczciwej konkurencji polegającego
na rozpowszechnianiu na terenie całego kraju poprzez sporządzenie i opublikowanie w czasopiśmie  Gazeta (...)
oraz w serwisie internetowym „gf24.pl’ szeregu artykułów prasowych zawierających nieprawdziwe lub co najmniej
wprowadzające w błąd informacje o M. L. i spółkach, w których sprawuje on funkcję Prezesa Zarządu, tj.  (...)
S.A.,  Agencja (...) Sp. z o.o., na temat stosowanych przezeń mechanizmów oferowania współpracy kontrahentom,
rzekomego wymuszania zleceń reklamowych i promocyjnych przez obietnicę publikowania pozytywnych artykułów
prasowych o kontrahencie w tygodniku  (...) w razie podjęcia współpracy w miejsce artykułów negatywnych,
obowiązujących zasad publikowania materiałów prasowych oraz reklam w tygodniku  (...), rzekomych powiązań M.
L. z podejrzanymi podmiotami, jak A. G. – w celu szkodzenia wspominanym spółkom oraz M. L. i obniżenia ich
wiarygodności handlowej,

to jest za czyn z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2003
r., Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).

I.  obwinionego G. J. uniewinnia od popełnienia zarzucanych mu czynów;

II.  obwinionego J. P. uniewinnia od popełnienia zarzucanego mu czynu;

III.  na podstawie art. 119 § 2 pkt 1 kpw ustala, że koszty postępowania ponosi Skarb Państwa.

Sygn. akt XI W 2473/17

UZASADNIENIE
J. P. oraz G. J. zostali obwinieni o to, że:

1.  w okresie od czerwca 2013 r. do 10 marca 2017 r., działając wspólnie i w porozumieniu, w wykonaniu z
góry powziętego zamiaru, dopuścili się względem pokrzywdzonych czynu nieuczciwej konkurencji polegającego
na rozpowszechnianiu na terenie całego kraju poprzez sporządzenie i opublikowanie w czasopiśmie  Gazeta (...)
oraz w serwisie internetowym „gf24.pl’ szeregu artykułów prasowych zawierających nieprawdziwe lub co najmniej
wprowadzające w błąd informacje o M. L. i spółkach, w których sprawuje on funkcję Prezesa Zarządu, tj.  (...)
S.A.,  Agencja (...) Sp. z o.o., na temat stosowanych przezeń mechanizmów oferowania współpracy kontrahentom,
rzekomego wymuszania zleceń reklamowych i promocyjnych przez obietnicę publikowania pozytywnych artykułów
prasowych o kontrahencie w tygodniku  (...) w razie podjęcia współpracy w miejsce artykułów negatywnych,
obowiązujących zasad publikowania materiałów prasowych oraz reklam w tygodniku  (...), rzekomych powiązań M.
L. z podejrzanymi podmiotami, jak A. G. – w celu szkodzenia wspominanym spółkom oraz M. L. i obniżenia ich
wiarygodności handlowej,

to jest za czyn z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2003
r., Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.),



2.  w okresie od czerwca 2013 r. do chwili złożenia wniosku o ukaranie, w wykonaniu z góry powziętego zamiaru,
dopuścił się względem pokrzywdzonych czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na rozpowszechnianiu na terenie
całego kraju poprzez cykliczne publikowanie wpisów na portalu społecznościowym T., nieprawdziwych lub co
najmniej wprowadzających w błąd informacji o M. L. i spółkach, w których sprawuje on funkcję Prezesa Zarządu, tj.
(...) S.A.,  Agencja (...) Sp. z o. o., na temat stosowanych przezeń mechanizmów oferowania współpracy kontrahentom,
rzekomego wymuszania zleceń reklamowych i promocyjnych przez obietnicę publikowania pozytywnych artykułów
prasowych o kontrahencie w tygodniku  (...) w razie podjęcia współpracy w miejsce artykułów negatywnych,
obowiązujących zasad publikowania materiałów prasowych oraz reklam w tygodniku  (...), rzekomych powiązań M.
L. z podejrzanymi podmiotami, jak A. G. – w celu szkodzenia wspominanym spółkom oraz M. L. i obniżenia ich
wiarygodności handlowej,

to jest o czyn z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2003
r., Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).

Ponadto J. P. został obwiniony o to, że w okresie od czerwca 2013 r. do 10 marca 2017 r., działając wspólnie
i w porozumieniu z G. J., w wykonaniu z góry powziętego zamiaru, dopuścił się względem pokrzywdzonych
czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na rozpowszechnianiu na terenie całego kraju poprzez sporządzenie
i opublikowanie w czasopiśmie  Gazeta (...) oraz w serwisie internetowym „gf24.pl’ szeregu artykułów prasowych
zawierających nieprawdziwe lub co najmniej wprowadzające w błąd informacje o M. L. i spółkach, w których sprawuje
on funkcję Prezesa Zarządu, tj.  (...) S.A.,  Agencja (...) Sp. z o.o., na temat stosowanych przezeń mechanizmów
oferowania współpracy kontrahentom, rzekomego wymuszania zleceń reklamowych i promocyjnych przez obietnicę
publikowania pozytywnych artykułów prasowych o kontrahencie w tygodniku  (...) w razie podjęcia współpracy w
miejsce artykułów negatywnych, obowiązujących zasad publikowania materiałów prasowych oraz reklam w tygodniku
(...), rzekomych powiązań M. L. z podejrzanymi podmiotami, jak A. G. – w celu szkodzenia wspominanym spółkom
oraz M. L. i obniżenia ich wiarygodności handlowej,

to jest za czyn z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2003
r., Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).

Na podstawie całokształtu materiału dowodowego ujawnionego w toku rozprawy głównej Sąd
ustalił następujący stan faktyczny:

M. L. jest większościowym udziałowcem  spółki (...), ma ponad 60% udziałów. Spółka ta zaś posiada 90% udziałów
w  spółce Agencja (...) spółka z o.o. z siedzibą w W., wydającej tygodnik Wprost. M. L. pełni funkcję prezesa zarządu
spółek  Agencja (...) Sp. z o.o.  i (...) S.A., a także innych spółek wchodzących w skład  grupy (...) S.A.

J. P. jest redaktorem naczelnym  Gazety (...). Uprzednio był on dziennikarzem tygodnika  (...). Szefem działu śledczego
Gazety (...) jest G. J..

W dniu 31 grudnia 2012 r. w lobby  hotelu (...) w W. odbyło się spotkanie M. L. z członkami zarządu  (...) Sportowego
Sp. z o.o., które to spotkanie zostało utrwalone przez bliżej nieokreśloną osobę z pomocą urządzenia rejestrującego
obraz i dźwięk, bez zgody osób w nim uczestniczących.

Dnia 14 czerwca 2013 r. na łamach  Gazety (...), której redaktorem naczelnym jest J. P., opublikowany został
artykuł prasowy pt. „Przychodzi L. do…”. Dnia 21 czerwca 2013 r. ukazał się artykuł prasowy pt. „Nie ma świętych
krów, są tylko dojne krowy”, których treści odwoływały się do rzekomego składania przez M. L. oraz  (...) i  (...)
Wprost Totalizatorowi Sportowemu ofert handlowych w sposób odbiegający od ogólnie przyjętych standardów i
niezgodny z prawem w zamian za odstąpienie od publikacji w tygodniku  (...) niekorzystnych artykułów dotyczących
przedmiotowej spółki oraz członków organu zarządzającego  (...) Sportowego Sp. z o.o.

(dowód: wydruki publikacji k. 162 – 168)



Dnia 17 lutego 2016 r. na portalu internetowym gf24.pl opublikowano artykuł pt.  (...) w domu właściciela  (...) i  (...),
w którym podano informację dotyczącą przeszukania mieszkania M. L. przez funkcjonariuszy  (...), do którego miało
dojść w związku z prowadzonym przezeń śledztwem sprawie nielegalnego nagrywania polityków.

(dowód: wydruki publikacji: k. 221-223, 569 - 570)

Dnia 17 lutego 2016 roku pojawił się oficjalny komunikat  (...), w którym  (...) zaprzeczyło o istnieniu związku pomiędzy
obecnością funkcjonariuszy  (...) w domu M. L. a „aferą taśmową” oraz że nie doszło do czynności przeszukania jego
mieszkania.

(dowód: oświadczenie k. 337, 685)

Dnia 20 maja 2016 roku na łamach  Gazety (...) opublikowano artykuł pt.  (...) o właścicielu  (...) i  (...), autorstwa G. J.,
w którym podano informację, że  (...) Wprost usiłowała wymusić zlecenia reklamowe o wartości ok. 3 mln zł od  (...)
S.A. w zamian za powstrzymanie się od krytycznych artykułów prasowych

(dowód: wydruk publikacji k. 224 – 225; k. 572 – 581, 974 - 981)

Dnia 25 maja 2016 r. opublikowano artykuł pt. „Jak właściciel  (...) ratował szefa A. G.” autorstwa G. J. zawierający
informacje na temat relacji mających łączyć pokrzywdzonego M. L. z M. (...). i udzielania przezeń wsparcia i pomocy
M. (...). W treści materiału prasowego opublikowano fotografię przedstawiającą wiadomość e-mail, zgodnie z którą to
wiadomością podano w materiale prasowym informację, że M. L. wspierał M. (...)., bo szukał dla niego  agencji (...).

(dowód: wydruki publikacji k. 234 – 240, 582 – 588)

Ponadto G. J. umieścił na swoim profilu na portalu T. szereg wpisów w związku z osobą M. L. oraz prowadzonych
przez niego spółek.

(dowód: wydruki k. 48, 242 – 247, 249, 252-253, 256-267, 366 – 367, 370 – 371, 375 – 390, 394 – 408, 410 – 414,
589 – 596, 599 – 600, 602, 604 – 613, 615) .

Dnia 2 czerwca 2016 r. ukazał się materiał prasowy pt. „Wprost na dno”, autorstwa G. J. wskazującego na sposoby
oferowania przez wydawcę tygodnika  (...) spółkom państwowym tzw. artykułów eksperckich przedstawiających je w
pozytywnym świetle.

(dowód: wydruk materiału prasowego, k. 368, 415 – 425)

Następnie dnia 9 czerwca 2016 r. opublikowano materiał prasowy pt. „Współwłaściciel Wprost i Do Rzeczy w sieci
SB” oraz dnia 23 czerwca 2016 r. „Tajny płatnik Wprost”, oba autorstwa G. J., w których zawarto informacje o
rzekomym braku niezależności dziennikarzy tygodnia  (...) i rzekomym narzucaniu im przez wydawcę tematyki
artykułów prasowych.

(dowód: wydruki materiałów prasowych: 372, k. 391 - 392, k. 393, k. 426 – 449, 982 – 987)

W dniu 4 lipca 2016 roku ukazał się artykuł prasowy G. J. „Ratunek właściciela  (...) dla szefa A. G.”, zawierający
informacje na temat relacji pokrzywdzonego M. L. z M. (...). i wskazujący na udzielanie przezeń wsparcia i pomocy
M. (...)

(dowód: wydruki publikacji k. 969 – 973)

Także dnia 10 marca 2017 r. ukazał się kolejny artykuł prasowy G. J. pt. „Przychodzi L. do  (...)”, w którym
przedstawiono informację na temat oferty, którą M. L. miał złożyć przedstawicielowi  (...), polegającej na obietnicy



zaprzestania publikowania w tygodniku  (...) negatywnych materiałów prasowych o ministrze transportu w zamian
za podpisanie umowy marketingowej.

(dowód: wydruki publikacji k. 30 – 32, 964 – 968)

W dniu 30 czerwca 2017 roku ukazał się artykuł prasowy G. J.  (...), opisujący informacje o dowodach, w których
posiadaniu miało być  (...), a świadczących o tym, że M. L. pomagał szefowi A. G..

(dowód: wydruk publikacji k. 957 – 963)

M. L., także jako prezes zarządu  Agencji (...) sp. z o.o. uznał powyższe zachowanie J. P. – redaktora naczelnego  Gazety
(...) oraz G. J., szefa działu śledczego  Gazety (...), jako działania podjęte w celu szkodzenia wspomnianej spółce oraz
M. L. i obniżeniu ich wiarygodności handlowej, co jego zdaniem stanowi czyn nieuczciwej konkurencji zgodnie z art.
26 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Powyższy stan faktyczny Sąd ustalił w oparciu o wyżej wskazane dowody oraz na podstawie zeznań świadków M. L.
(k. 821 – 826), R. M. (k. 1005 – 1006) oraz K. K. (2) (k. 1022 – 1023).

Obwinieni J. P. oraz G. J. nie przyznali się do popełnienia zarzucanych im czynów i odmówili składania wyjaśnień.

Sąd zważył, co następuje:

M. L. złożył obszerne zeznania, w których wskazał, że  Gazeta (...) i jej autorzy, tj. G. J. oraz redaktor naczelny J. P.,
dokonali cyklu publikacji zniesławiających jego dobre imię i dobre imię podmiotów gospodarczych, którymi kieruje,
w szczególności poprzez - w jego ocenie - pisanie nieprawdy. Artykuły te publikowane były od 2013 r. do 2017 r.
W ocenie świadka publikacje te są pomówieniami, a nieprawda polega przede wszystkim na twierdzeniu, iż w jego
firmie stosuje się mechanizmy wymuszania reklam, wymuszania i szantażu wobec firm, z którymi współpracuje oraz że
tygodnik Wprost manipulował społeczeństwem w sprawie A. G., jak też, że nie istnieje w jego wydawnictwie swoboda
dziennikarska. Zdaniem pokrzywdzonego nieprawdą jest również, że  (...) w pełnym rynsztunku wpadło do niego
do domu i nastąpiła jakaś kłótnia. M. L. zeznał, że w momencie gdy pojawiła się pierwsza publikacja redaktorem
naczelnym  Gazety (...) był P. B., który zdaniem świadka w rozmowie telefonicznej wyjawił mu motywy swoich działań,
tj. że mu nie odpuści z uwagi na fakt, że jedna z firm świadka zbudowała sieć dystrybucji prasy o nazwie P. (...),
a podobną miał B., w związku zaś z dynamicznym rozwojem  (...), B. zmuszony był zaniechać swojej działalności.
Późniejsze teksty ukazujące się pod autorstwem obwinionych, również ukazywały się pod nadzorem B.. Z J. P.
świadek utrzymywał kontakt jedynie telefoniczny. P. był dziennikarzem  (...), którego świadek stał się właścicielem. P.
doprowadził do powstania tytułu o nazwie „Wprost przeciwnie”, który miał stanowić bezpośrednią konkurencję dla
tygodnika  (...). Toczył się spór sądowy, kiedy J. P. nadzorował publikację.

Świadek M. L. przyznał, że jest większościowym udziałowcem  spółki (...), ma ponad 60% udziałów. Spółka ta zaś
posiada 90% udziałów w  spółce Agencja (...), wydającej tygodnik  (...), pełni funkcję prezesa zarządu tej spółki.
Nie jest dziennikarzem i nie jest członkiem zespołu redakcyjnego. Zdaniem świadka publikacje stwierdzające, że
używa szantażu postawiły go w jednoznacznie niezręcznej sytuacji i konieczności odnoszenia się na wszystkich
spotkaniach biznesowych, przy czym posiadają udokumentowane przypadki, że publikacje te stały się jedynym
powodem wycofania się firm ze współpracy. Obwinieni często tweetowali treści, które były publikowane wcześniej,
pomimo, że mieli dostęp do materiałów źródłowych i mogli je zweryfikować. Świadek przyznał, że spotkanie w  hotelu
(...) z członkami zarządu Totalizatora Sportowego miało miejsce na prośbę Totalizatora i odbyło się po publikacji
krytycznego tekstu we  (...), na którego treść, jak też na treść całej gazety nie ma wpływu jako wydawca.

M. L. przedstawił swoje stanowisko, mające być odpowiedzią na treść artykułów, które opublikowane zostały w
Gazecie (...) i na zarzuty tam postawione pod adresem jego i  spółki (...) sp. z o.o. Przyznał, że rzeczywiście doszło
do spotkania w lobby  hotelu (...), w którym brał udział on oraz panowie K., S. i S.. Wskazał, że spotkanie to zostało
zainicjowane przez władze Totalizatora Sportowego i odbyło się po publikacji na łamach  (...) krytycznego wobec



Totalizatora Sportowego artykułu. M. L. stwierdził, że nie było to spotkanie handlowe, a jego wydźwięk był taki, że ze
strony Totalizatora Sportowego padło pytanie czy też prośba, czy jest jakaś metoda na niepublikowanie krytycznych
treści pod adresem Totalizatora Sportowego. M. L. miał odpowiedzieć kategorycznie, że jako wydawca nie ma wpływu
na treści redakcyjne. Świadek podniósł, że spotkanie zostało zarejestrowane i że obwinieni mieli dostęp do tego
nagrania, zatem mogli zweryfikować jego przebieg i padające na nim stwierdzenia.

W odniesieniu do kolejnych publikacji dziennikarzy  Gazety (...), M. L. zaprzeczył, by kiedykolwiek udzielał pomocy
wizerunkowej M. W., że  firma (...) była jednym z reklamodawców tygodnika  (...), jak zresztą wielu innych mediów
na rynku. Podniósł, że nieprawdą jest informacja podana przez  Gazetę (...), że 47% budżetu reklamowego A. G. było
wydawanych przez tygodnik  (...). Według zestawień pokrzywdzonych, było to około 1-2 % wydatków reklamowych
firmy (...). M. L. stwierdził też, że tygodnik  (...) było medium, które opublikowało najwięcej krytycznych publikacji
o A. G. i M. (...).

Pokrzywdzony zeznał, że przed okazaniem się niektórych publikacji następował kontakt ze strony obwinionych, jednak
nie przed wszystkimi. Nie zawsze też udzielane przez  (...) odpowiedzi były uwzględniane przed publikacją danych
artykułów. M. L. podał, że dochodziło już do sporów sądowych związanych z działaniami J. P.. W odniesieniu do
pozostałych publikacji wskazał, że częstą praktyką było nagrywanie spotkań, m.in. z Totalizatorem Sportowym, czy
z minister B. K.. Zdaniem M. L. publikacje  Gazety (...) przedstawiały okoliczność, że spotkania rejestrowano, jako
negatywną dla wizerunku pokrzywdzonych oraz że w jego odczuciu każda z publikacji  Gazety (...) pisana była pod
określoną tezę. M. L. zaprzeczył również, jakoby miał się przyjaźnić z P. K. i zeznał, że nigdy nie kontaktował z nim
dziennikarzy.

Sąd dał wiarę zeznaniom świadka w tej części, w której wskazał on na ukazanie się w  Gazecie (...) publikacji, z treścią
których świadek się nie zgadza, oraz w których świadek wskazuje na konflikt pomiędzy nim i  Agencją (...) sp. z
o.o. a  Gazetą (...), jej redaktorem naczelnym J. P. oraz szefem działu śledczej tej gazety, G. J.. Zeznania świadka
w tej części są spójne, logiczne i zgodne z pozostałym uznanym za wiarygodny materiałem dowodowym, w tym
zgromadzoną dokumentacją w postaci kserokopii i wydruków wskazanych artykułów oraz wpisów obwinionego G.
J. w serwisie społecznościowym T.. Jednakże ocena tego zdarzenia popełniona przez świadka M. L., zdaniem Sądu
stanowi zbiór jego subiektywnych odczuć, które nie podlegają ocenie, jako materiał dowodowy i wobec nieistotności
tych okoliczności dla poniesienia odpowiedzialności przez obwinionych za zarzucane im czyny, Sąd nie przyjął ich
jako podstawy ustalenia stanu faktycznego.

Sąd dał wiarę zeznaniom świadka E. C., która wskazała na praktyki funkcjonowania  Gazety (...) w latach 2010 – 2011.
Zeznania świadka są jasne, spójne i logiczne. Wobec jednak tego, że przedstawiają inny okres czasowy zdarzeń, jak
też nie mają związku z obwinionymi oraz stawianymi im zarzutami, Sąd nie przyjął zeznań świadka jako podstawy
ustaleń stanu faktycznego w niniejszej sprawie.

Sąd uznał za wiarygodne stanowisko świadka S. D. w tym zakresie, w jakim wskazał na konflikt pomiędzy obwinionymi
a pokrzywdzonymi, co znajduje potwierdzenie w innych materiałach dowodowych. Sąd nie dał jednak wiary
zeznaniom świadka w części, w której twierdził, że wiedzę o danych okolicznościach posiada z drugiej ręki. Świadek
przyznał, że sam nie brał udziału w żadnych spotkaniach Totalizatora Sportowego, nie zasiadał w jego zarządzie, nie
widział też ofert, które M. L. miał składać Totalizatorowi Sportowemu. W tej sytuacji Sąd nie mógł uznać zeznań
świadka za podstawę ustaleń faktycznych w niniejszym zakresie.

Sąd dał wiarę zeznaniom świadka R. M., w których wskazał on na konflikt pomiędzy J. P. a M. L. oraz  Agencją
(...) ‘Wprost” Sp. z o.o., o którym to konflikcie posiadł wiedzę jeszcze podczas jego pracy w  Gazecie (...), tj. w
2012 r. . Znajduje to potwierdzenie w zgromadzonym w sprawie materiale dowodowym uznanym za wiarygodny.
W pozostałym zakresie Sąd nie przyjął zeznań świadka jako podstawy ustaleń stanu faktycznego, wobec tego, że nie
był ich świadkiem, a wiele z tego, o czym mówił pochodzi z tzw. „drugiej ręki”, bądź jest jedynie subiektywną opinią
świadka o danym zdarzeniu.



Sąd dał wiarę w całości zeznaniom świadka K. K. (2), pracownika  Gazety (...) w okresie od września 2014 r. do
końca lutego 2016 roku, a więc w okresie objętym zarzutami. Świadek w swoich zeznaniach w sposób pewny, pełny
i wyczerpujący wskazał na zasady pracy panujące w  Gazecie (...) w czasie, kiedy w niej pracował, jak też co do jego
ogólnej wiedzy na temat zatargu pomiędzy firmą wydającą  Gazetę (...) a  firmą (...). Żadna ze stron nie kwestionowała
tych zeznań, a i Sąd z urzędu nie stwierdził istnienia żadnych okoliczności ich podważających.

Sąd dał wiarę dowodom ujawnionym na rozprawie bez odczytywania w postaci: wydruków publikacji prasowych
(k. 30-33), odpisu z KRS (k. 36-43), wydruku korespondencji na portalu T. (k. 48), postanowienia (k. 140-141),
zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstw wraz z załącznikami (k. 142-342), pisma do Prokuratury z
dnia 20.07.2016 roku wraz z załącznikami (k. 346- 452), pisma KRP W. I (k. 453-454, 455), zawiadomienia (k. 456,
458), pisma  (...) (k. 470, 482), pisma Prokuratury Okręgowej W.-P. (k. 479), wydruku korespondencji mailowej
(k. 553-554), kopie publikacji prasowych (k. 554v-561), wydruku publikacji prasowych (k. 569-570, 572-615),
pozwu o ochronie dóbr osobistych wraz z załącznikami (k. 616-633), pozwu o nakazanie publikacji sprostowań z
załącznikami (k. 634-662), prywatnego aktu oskarżenia wraz z załącznikami (k. 663-690), wyroku Sądu Okręgowego z
uzasadnieniem (k. 844-885), apelacji (k. 886-900), odpowiedź na apelację (k. 901-920), wyroku Sądu Apelacyjnego z
uzasadnieniem (k. 922-932v), wydruku publikacji prasowych (k. 957-992), materiałów w postaci dokumentów z płyty
DVD, zatytułowanych:  (...) L. 1 – do  (...) L. 5” oraz  (...) zeznania 1 do ABD – TS – zeznania 7”, „ (...) – notatka  – (...),
„ (...) – notatka”, plik  (...) zatytułowany „stenogramy” (k. 993, 1089 – 1125), danych z K. (k. 1018-1019); ponadto: z
akt sprawy II K 713/13 Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia: wyroku (k. 729-731), uzasadnienia wyroku (k.
738-750), apelacji (k. 755-768), odpowiedzi na apelację (k. 808-814), wyroku Sądu Okręgowego (k. 835), uzasadnienia
wyroku (k. 838-842); oraz z akt sprawy II K 184/16: protokołu rozprawy (k. 133-134), uzasadnienia postanowienia (k.
135-138), zażalenia (k. 155-167), postanowienia Sądu Okręgowego (k. 233-234). Dokumenty te zostały sporządzone
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przez uprawnione do tego osoby i instytucje. Sąd z urzędu nie dostrzegł
powodów, dla których należałoby odmówić im wiarygodności i mocy dowodowej. Podobnie Sąd ocenił nagrania audio
odtworzone na rozprawie (płyta dvd k. 993), których autentyczności żadna ze stron nie kwestionowała.

Stan faktyczny ustalony na podstawie całokształtu dowodów zgromadzonych w sprawie nie pozwala na uznanie, by
zostały zrealizowane znamiona wykroczeń zarzucanych obwinionym.

Na wstępie należy zwrócić uwagę na oczywistą wadliwość zarzutów postawionych obwinionym. W kodeksie wykroczeń
nie ma takiej konstrukcji prawnej jak czyn ciągły. Nieporozumieniem jest postawienie przez oskarżycieli posiłkowych
zarzutów, które opisują zachowanie obwinionych w sposób określony we wniosku o ukaranie. Oskarżyciele domagali
się ukarania obwinionych m.in. za to, że „w okresie od czerwca 2013 r. do 10 marca 2017 r., działając wspólnie i w
porozumieniu, w wykonaniu z góry powziętego zamiaru, dopuścili się względem pokrzywdzonych czynu nieuczciwej
konkurencji”. Konstrukcja taka jest niedopuszczalna na gruncie prawa wykroczeń. Kodeks wykroczeń nie zna
instytucji czynu ciągłego, analogicznej do instytucji uregulowanej w art. 12 kk, do której zdają się nawiązywać
oskarżyciele. Oznacza to, iż każdą publikację, która zdaniem oskarżycieli miała być zachowaniem wypełniającym
wykroczenia z art. 26 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, należy rozpatrywać jako odrębny czyn.

Materiał dowodowy pozwolił na ustalenie, że na łamach  Gazety (...) oraz serwisu „gf24.pl” opublikowane zostały
następujące publikacje:

- „Przychodzi L. do…” z dnia 14 czerwca 2013 roku;

- „Nie ma świętych krów, są tylko dojne krowy” z dnia 21 czerwca 2013 roku;

- (...) w domu właściciela Wprost i Do Rzeczy” z dnia 17 lutego 2016 roku,

- (...) o właścicielu Wprost i Do Rzeczy” z dnia 20 maja 2016 roku;

- „Jak właściciel Wprost ratował szefa A. G.” z dnia 25 maja 2016 roku;



- „Wprost na dno” z dnia 2 czerwca 2016 roku;

- „Współwłaściciel Wprost i Do Rzeczy w sieci SB” z 9 czerwca 2016 roku;

- „Tajny płatnik Wprost” z 23 czerwca 2016 roku;

- „Przychodzi L. do  (...)” opublikowana dnia 10 marca 2017 roku.

Każda z ww. publikacji niewątpliwie ukazała się zarówno w papierowym wydaniu  Gazety (...), jak w serwisie
internetowym „gf24.pl”, o czym świadczą wydruki i kopie przedmiotowych publikacji zawartych w aktach sprawy,
a także ustalenia sądów cywilnych i karnych. W tej sytuacji, uznać należy, iż potencjalnie każda z ww. publikacji
stanowi odrębny czyn, który może być wartościowany z punktu widzenia odpowiedzialności sprawców za zarzucane
wykroczenie. Analogicznie, w zakresie drugiego zarzutu wniosku o ukaranie jako odrębny czyn należy także
rozpatrywać każdą z publikacji na portalu społecznościowym T..

Mimo odmowy złożenia wyjaśnień przez obwinionych, w sprawie nie było wątpliwości co do tego, że to obwinieni J.
P. i G. J. byli autorami ww. artykułów i wpisów oraz że to oni odpowiadali za ich publikację.

Nie można jednak utożsamić powyższego z dopuszczeniem się przez obwinionych wykroczeń z art. 26 ust. 1
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wykroczenia tego dopuszcza się sprawca, który rozpowszechnia
nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd wiadomości o przedsiębiorstwie, w szczególności o osobach kierujących
przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarach, świadczonych usługach lub stosowanych cenach albo o sytuacji
gospodarczej lub prawnej przedsiębiorstwa, w celu szkodzenia przedsiębiorcy. Znamieniem działania sprawcy jest
zatem nie tylko działanie polegające na rozpowszechnianiu informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd,
ale działanie takie musi być nakierowane na wyrządzenie przedsiębiorcy szkody. Znamieniem strony podmiotowej
jest występowanie po stronie sprawcy zamiaru kierunkowego (dolus directus), tj. działania w celu szkodzenia
przedsiębiorcy.

Należy nadto wskazać, że samo stwierdzenie, że rozpowszechniane informacje obiektywnie nie są zgodne z
rzeczywistością nie oznacza, że sprawcom można przypisać zamiar kierunkowy działania. Sprawca musi być także
świadom fałszywości rozpowszechnianych wiadomości. „W sytuacji zatem, gdy będziemy mogli pod jego adresem
sformułować jedynie zarzut, iż mógł przewidzieć, że rozpowszechniane przez niego wiadomości nie są prawdziwe (nie
podjął żadnych czynności mających na celu sprawdzenie rzetelności tych informacji), to mimo iż powiedzielibyśmy,
że to jego błędne wyobrażenie jest "zawinione" i mógł go uniknąć, taki stan jego świadomości wyklucza możliwość
przypisania odpowiedzialności za wykroczenie z art. 26 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji” (Janusz
Raglewski, Komentarz do art. 26 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w: Sieradzka Małgorzata (red.),
Zdyb Marian (red.), Michalak Arkadiusz, Mioduszewski Marcin, Raglewski Janusz, Rasiewicz Justyna, Sroczyński
Jarosław, Szydło Marek, Wyrwiński Michał, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, LEX nr 10315).

Na podstawie dowodów zgromadzonych w sprawie nie można stwierdzić po stronie obwinionych zamiaru działania
w celu wyrządzenia szkody pokrzywdzonym. W ocenie Sądu brak również podstaw do przyjęcia, by obwinieni byli
świadomi fałszywości rozpowszechnianych przez nich wiadomości.

Sąd wziął pod uwagę to, że zdarzenia, których dotyczyły przedmiotowe publikacje takie jak spotkanie w  hotelu (...)
dotyczące Totalizatora Sportowego, spotkanie dotyczące  (...) czy tzw. afera A. G. rzeczywiście miały miejsce, o czym
świadczą dowody w postaci notatek, nagrań i zeznań. Obwinieni nie rozpowszechniali zatem świadomie fałszywych
informacji na temat pokrzywdzonych. Obwinieni nie podawali bezrefleksyjnie informacji, których nie próbowali
uprzednio weryfikować. Tezy ich publikacji znajdują oparcie w relacjach osób, które kontaktowały się z obwinionymi,
czy w korespondencji kierowanej do M. L..

Zgodzić należy się ze stanowiskiem oskarżycieli, że badając odpowiedzialność za wykroczenie z art. 26 ust. 1 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, nie można oceniać obowiązków osób publikujących treści analogicznie jak na



gruncie ustawy z dnia 26 stycznia 1984 roku Prawo prasowe. Z odpowiedzialności na gruncie prawa prasowego zwalnia
bowiem rzetelność działania dziennikarza, który o ile wykaże, że zweryfikował w wystarczający sposób materiał na
podstawie którego napisał daną publikację prasową, nie może odpowiadać w przypadku, gdy mimo jego starań
publikowane treści nie są obiektywnie zgodne z rzeczywistością. Badaniem owej relacji pomiędzy dochowaniem
należytej staranności i rzetelności postępowania obwinionych zajmował się Sąd Okręgowy w Warszawie w sprawie
o sygnaturze XXIV C 107/14 dotyczącej roszczenia o ochronę dóbr osobistych. Należy podzielić ustalenia Sądu
Okręgowego, że sporne publikacje zostały napisane w oparciu o wiarygodne źródła, a w ich treści podawano prawdziwe
informacje, a staranność i rzetelność dziennikarska została dochowana.

Powyższe wskazuje, że celem działania obwinionych nie było wyrządzenie szkody przedsiębiorcy, ale poinformowanie
opinii publicznej o istotnych z punktu widzenia dziennikarzy okolicznościach dotyczących M. L. i  Agencji (...). Skoro
obwinieni dochowali standardów rzetelności dziennikarskiej, rozpowszechniając publikacje wskazane w zarzutach,
nie można stwierdzić, że celem ich działania było zaszkodzenie pokrzywdzonym oraz by obwinieni mieli świadomość,
że rozpowszechniają fałszywe informacje. Wprost przeciwnie, w sytuacji gdy obwinieni poczynili odpowiednie starania
celem weryfikacji informacji, które zamierzali opublikować i opierali się na wiarygodnych źródłach, to nie można
stwierdzić, by ich zamiarem było rozpowszechnienie fałszywych informacji w celu wyrządzenia szkody przedsiębiorcy.
Wobec wystąpienia braku znamion zarzucanych wykroczeń, obwinionym nie można przypisać odpowiedzialności za
ich popełnienie.

Niezależnie od powyższych motywów, wskazać trzeba, że przepis art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ma na celu ochronę renomy przedsiębiorstwa czy przedsiębiorcy.
Analiza akt sprawy wskazuje natomiast, że oskarżyciele traktują odpowiedzialność wykroczeniową jako substytut
odpowiedzialności z tytułu ochrony dóbr osobistych na gruncie prawa cywilnego i za zniesławienie (art. 212 kk).
Podkreślić nadto trzeba, że zupełnie inny jest cel przepisu art. 26 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mają na celu zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej
konkurencji w działalności gospodarczej, dotyczy zatem przedsiębiorców i stosunków pomiędzy podmiotami
będącymi przedsiębiorcami. Nie jest jednak jej celem ochrona dóbr osobistych osób czujących się pokrzywdzonymi
takimi czy innymi publikowanymi na ich temat treściami i nie można wykorzystywać drogi sądowej w postępowaniu
o wykroczenie w sytuacji niepowodzenia w dochodzeniu swoich roszczeń w innych postępowaniach.

Z uwagi na powyższe motywy, Sąd uniewinnił obwinionych od popełnienia zarzucanych im czynów wobec
stwierdzenia, że ich działania nie wypełniły znamion zarzucanych im wykroczeń.

Na marginesie wskazać trzeba, że nie uszło uwadze Sądu to, że większość czynów zarzucanych obwinionym, biorąc
pod uwagę daty ich popełnienia, uległa już przedawnieniu. Zgodnie bowiem z art. 45 § 1 kw, mającym zastosowanie
również do wykroczeń uregulowanych w innych ustawach na podstawie art. 48 kw, karalność wykroczenia ustaje,
jeżeli od czasu jego popełnienia upłynął rok; jeżeli w tym okresie wszczęto postępowanie, karalność wykroczenia
ustaje z upływem 2 lat od zakończenia tego okresu. Z uwagi na daty poszczególnych publikacji oraz okoliczność,
że postępowanie w sprawie zostało wszczęte w dniu 2 sierpnia 2017 roku (zarządzenie - k. 702) stwierdzić należy,
że jedynie w zakresie jednego artykułu nie doszło do przedawnienia, tj. w przypadku publikacji „Przychodzi L. do
(...)” z dnia 10 marca 2017 roku. W przypadku pozostałych, stwierdzić należy, że czyny te były przedawnione już
w momencie wszczęcia postępowania, co uzasadniałoby umorzenie postępowania w tym zakresie. Mając jednak na
uwadze treść art. 62 § 3 kpw, zgodnie z którym w razie stwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 5 § 1 pkt
1 i 2, po rozpoczęciu przewodu sądowego sąd wydaje wyrok uniewinniający, chyba że sprawca był w chwili czynu
niepoczytalny. Wobec zatem wymowy zgromadzonego materiału dowodowego i stwierdzenia negatywnej przesłanki
braku znamion wykroczenia z art. 5 § 1 pkt 2 kpw, Sąd był zobligowany do uniewinnienia obwinionych od popełnienia
wszystkich zarzucanych im czynów.

O kosztach postępowania rozstrzygnięto na podstawie art. 119 § 2 kpw.


